بیمه قراردادهای پیمانکاری

در قراردادهای پیمانکاری، کارفرما مکلف است به منظور اجرای ماده ۳۸ از پیمانکار بخواهد تا در پایان قرارداد مفاصا حساب لازم را از سازمان اخذ و به کارفرما ارایه دهد به این منظور ۵ درصد از هر صورت وضعیت به اضافه آخرین قسط را از پیمانکار کسر و نزد خود نگهداری می نماید و پس از ارایه مفاصا حساب به پیمانکار مسترد مینماید.  

در قراردادهای پیمانکاری غیر عمرانی به طور عام دو نوع نرخ حق بیمه مطرح است: 

الف ـ قراردادهای با مصالح که در این قراردادها مصالح مصرفی به عهده پیمانکار می باشد و نرخ حق بیمه ۷ درصد به اضافه بیمه بیکاری می باشد که کلاً 7.78 درصد از کل رقم ناخالص کار را شامل  می گردد که پیمانکار در طول اجرای قرارداد و نهایتاً در پایان آن به شعب تامین اجتماعی واریز می نماید و در قبال آن مفاصا حساب اخذ خواهدنمود. 

توضیحا اینکه چنانچه پیمانکار در طول اجرای قرارداد لیست و حق بیمه برای قرارداد مذکور پرداخت نموده باشد از میزان بدهی پیمانکار در پایان قرارداد کسر خواهد شد.

ب ـ در قراردادهای بدون مصالح یا خدماتی و کارمزدی نرخ حق بیمه ۱۵ درصد به اضافه بیمه بیکاری می باشد که جمعاً 16.67 درصد از رقم کل ناخالص قرارداد را شامل می گردد که نوع پرداخت و مطالبه و اقدامات کارفرما در قبال پیمانکار مطابق مراتب در بند «الف» می باشد. 

 

قراردادهای عمرانی 

قراردادهای عمرانی به قراردادهایی اطلاق می شود که دارای دو شرط توآم زیر باشند: 

۱ـ قراردادبر اساس فهرست بهای سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور منعقد شده باشد. 

۲ـ تمام یا قسمتی از بودجه قرارداد از محل اعتبارات عمرانی دولت تامین گردیده باشد و درواقع از محل تملک دارائیهای سرمایه ای دولت تامین اعتبار شود و دارای ردیف بودجه باشد.

نرخ حق بیمه در این قراردادها به دو شکل و بستگی به نوع قرارداد تعیین و محاسبه می گردد: 

الف ـ قراردادهای اجرایی عملیاتی (مثل جاده سازی ، پل، سد و مواردی از این قبیل) که نرخ حق بیمه 6.6 درصد می باشد که از این نرخ 1.6 درصد آن به عهده پیمانکار و ۵ درصد به عهده کارفرما می باشد که در پایان هر صورت وضعیت مبالغ مذکور تعیین و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می گردد (توسط ذیحساب یا کارفرما)

 ب ـ قراردادهای مشاوره ای و نظارتی که در این قراردادها نرخ حق بیمه ۱۵/۶ درصد است که از درصد مذکور ۳/۶درصد به عهده مشاور (پیمانکار) و ۱۲ درصد به عهده ذیحساب یا کارفرما است که در پایان هر صورت حساب تعیین و کسر که به حساب تامین اجتماعی واریز می شود. 

توجه: در قراردادهای عمرانی پیمانکار صرفاً لیست کارکنان شاغل در قرارداد را ارسال می نماید ونیازی به پرداخت حق بیمه ندارد.و مبالع حق بیمه می بایستی توسط ذیحساب طرح یا کارفرمای طرح از هر صورت وضعیت یا صورت حساب کسر و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز گردد .